top of page

Text

The Human Element-The Sculpture of Yusuke Tsuchiya

 Bodies whose figures make it hard to tell whether they are male or female. An appearance excluding decorative 

design to the maximum possible extent, as if to escape from all symbolization. Eyes which it is hard to say are gazing far into the distance or close at hand, with an expression betraying no obvious emotion. 

 Often taking this sort of shape,the human figures created by Yusuke Tsuchiya (born in 1985) with terracotta 

exhibit little movement and seem not to have much to say.This however,does not mean that they naturally blend into the surrounding space ; indeed,they exude a quiet pressure.

 Ambiguous and, moreover, non-committal -- these are the kind of human figures Mr.Tsuchiya consciously 

makes. For example,a look at the drawing he did in preparation for production of the terracotta figures of the two people snuggled up together in "(no)where" clearly reveals that, originally the arms in the front of the piece were to be those of the figure in the rear. But viewing the finished terracotta sculpture from the sides and the rear, one cannot say for sure to which of the two the arms in front belong. In this way, Mr.Tsuchiya causes viewers who try to make some identification of the subjects reserve their judgment.

 We therefore cannot get the information needed to tell us whether the figures are male or female, how old they are, and what they are doing. About all we can say is that the figures are looking ahead ("lid"and"radicle"),

cuddling ("(no)where"), or spreading out a big cloth ("pupa"), for example. Through This approach, Mr.Tsuchiya apparently intends to free people from the narrative of some type that is called to mind by information inevitably carried by human depictions.

 Surveying Mr.Tsuchiya's works from the earliest to those of the present, one notices that former have a wider variety of colors, a larger colored surface area, and designs with ornamentation using materials other than  terracotta. Although the artist insist there has been no change in what he wants to present, his works show a  transition towards increasingly simple forms. As I see it, the process of this transition may be taken as evidence 

that he is veritably closing in on the human element.

 It is true, of course, that because they are made of terracotta, a type of ceramic, the size of the works is limited

by that of the kiln, and anything bigger must be fired in parts and then assembled. This naturally makes it difficult to coordinate the tones of the whole, and the number and surface area of colors tend to decrease as the size increases. But it is also true that color does not simply exist as such; it is endowed with meaning, and the resultant effect on Mr.Tsuchiya's works is therefore definitely not negative. Considering that he wants to leave perspectives on the works to the viewer, this approach is, on the contrary, presumably more congenial to his art.

 

 It might be added that where these human figures with little narrative and semantic content lead is, naturally, not confined to freedom of appreciation or interpretation.

 In other words, even if ambiguous and non-committal, what, at base, is it that nevertheless makes humans human?

 

 What Mr.Tsuchiya is seeking is nothing less than an answer to this question, by mean of sculpture.

Satoshi Koganezawa (Curator, Art Museum & Library Ota)

Translation: James Koetting

人間の素―土屋裕介の彫刻

 男女のどちらとも判別しにくい肉づきのからだや、記号化から避けるかのように極力意匠を排した装い、そして、感情をあらわにしない表情のまなこから投げかけられる、遠くを見るとも近くを見るとも言い難いまなざし。

土屋裕介(1985年生まれ)がテラコッタを用いてあらわす人物像は、往々にしてそのようなたたずまいで、動きは少なく寡黙である。しかしそれは空間に自然ととけこんでいるといったものではなく、おだやかな圧力がある。

あいまいであること、さらには、うやむやであること。土屋はそういった人物像を自覚的にかたどっている。たとえば、ふたりの人物像がぴたりと寄り添った《(no)where》のテラコッタ制作前のドローイングを見ると、当初正面の腕は明らかに後ろの人物のそれだった。しかし、できあがったテラコッタの正面から側面・背面まで見回すと、はたしてそれがどちらの腕であるのか判断がつかない。そのようにして、土屋は作品を鑑賞するにあたって鑑賞者が対象をなにかに同定させようとする判断を留保させる。

したがって私たちは、その人が彼であるのか彼女であるのか?年齢はどのくらいなのか?なにをしているのか?といった情報にたどり着けない。ゆえに作品の人物について言葉にしようとするとそれは実にささやかなものになる。目の前を見ている(《蓋》《根》)、ふたりの人物が寄り添っている(《(no)》where)、大きな布を広げている(《pupa》)、といった具合に。物語から、人を開放しようとしているように思える。

土屋の初期から現在までの作品を見わたすと、新作と比較して以前は用いる色の多さと面積の広さ、テラコッタ以外の素材による装身具のような意匠に目が向く。土屋によれば、表現したいものは変わっていないというが、いっそうシンプルな造形へと向かっているその変化の過程は、土屋がさながら人間の素へと近づこうとしていることの証左のように思える。

もっとも、色については、焼きものであるテラコッタの制作過程上、作品のサイズは窯の大きさに規定され、それを超えるものについては部分を別に焼き上げそののちに組み合わせるしかない。おのずと、全体の調子を合わせることが困難になり、大きな作品ほど、色数と面積が少なくなるということだが、しかし、色もまたただ色として存在するだけでなく、意味を持たされていることを考えれば、それは土屋の作品にとって決してマイナスに働かない。鑑賞者に作品の見方を委ねたいと考える土屋にとってはむしろ、そのほうが都合がよいのではなかったか。

ただし、このようにして物語性や意味性が希薄な人物像が行き着くのは、鑑賞の自由度だけにとどまるものでは当然ない。

すなわち、あいまいであろうともうやむやであろうとも、それでも、人間を人間たらしめているものはそもそもなにか?

土屋に期待するのは、この問いに対する彫刻による回答にほかならない。

​小金沢智(太田市美術館・図書館学芸員)

bottom of page